Yksityisetsivä Mma Ramotswe kohtaa
suurimman idolinsa, etsivä Clovis Andersenin. Orpokodin johtajatar
Mma Potokwani saa vastaansa rikkaan ja vaikutusvaltaisen Ditso
Ditson. Korjaamon nuorempi apupoika Fanwell joutuu vanhan
koulukaverinsa tähden vaikeuksiin.
Naisten etsivätoimisto numero 1
-sarjan kolmastoista osa pitää kiinni aiemmista kirjoista tutuista
perinteistä. Mma Ramotswe nauttii runsain mitoin rooibosteetä,
apulaisetsivä Mma Makutsi mainitsee aina tilaisuuden tullen
menestyksestään Botswanan sihteeriopiston päättökokeissa ja
molemmat siteeraavat Clovis Andersenin yksityisetsiväoppaan
opinkappaleita. Mma Ramotswen mies, autokorjaamonomistaja J. L. B.
Matekoni joutuu kantamaan huolta apupojistaan. Mma Makutsin mies
Phuti Radiphuti yrittää opetella pitämään puoliaan.
Sarjassa on jo ilmestynyt niin monta
kirjaa, että samojen elementtien toistuminen aina uudelleen alkaa
tavallaan tuntua vähän puuduttavalta. Toisaalta se kuitenkin kuuluu
asiaan ja sopii sarjan tyyliin. Naisten etsivätoimisto numero 1
-kirjoihin on ihanaa uppoutua silloin, kun oma elämä tuntuu
stressaavalta ja sen vastapainoksi kaipaa leppoisaa luettavaa. Niitä
lukiessa voi luottaa siihen, että hyville käy hyvin ja pahat saavat
palkkansa, että asiat järjestyvät ja kaikki kääntyy lopuksi
parhain päin.
Sarjalla on paljon uskollisia
lukijoita, mutta on myös monia, joita niiden tyyli ärsyttää. Itse
kuulun ensimmäiseen ryhmään, mutta ymmärrän hyvin myös
jälkimmäisen kannan. Sarjan hahmojen maailmankuva on lapsellisen
mustavalkoinen ja he toistelevat itsestäänselvyyksiä. He käyvät
paljon rutiininomaisia keskusteluja, joissa ei vaihdeta minkäänlaista
uutta tietoa, vaan joiden tarkoitus on pelkästään luoda
yhteishenkeä puhujien välille.
Tyylissä on silti jotain vapauttavaa
ja ilahduttavaa. Ensimmäisiä kirjoja lukiessani nauroin paljon.
Myöhemmin tyyli kävi jo niin tutuksi, ettei se enää varsinaisesti
naurattanut, mutta sen sijaan se toi kodikkaan olon. Oma elämäni on
muuttunut moneen kertaan sen jälkeen, kun aikoinaan luin sarjan
ensimmäisen kirjan, mutta Mma Ramotswella on yhä aivan yhtä
perinteinen ruumiinrakenne kuin silloin ja aivan yhtä hyvä sydän.
Siitä on iloa sellaisina hetkinä, kun kaipaan jotain oikein tuttua
ja turvallista.
The Limpopo Academy of Private
Detection ei mielestäni alkanut erityisen hyvin. Kirjan alussa
pohdittiin yksinkertaistavan moralisoivasti sitä, miten puhdas
omatunto saa ihmisen nukkumaan yönsä hyvin. Sen jälkeen tarina
kuitenkin pääsi vauhtiin, ja kokonaisuudessaan kirja oli varsin
onnistunut. Clovis Andersenin hahmon tuominen mukaan tarinaan oli
toimiva ratkaisu: hahmo oli tavallaan aiemmista kirjoista tuttu,
mutta toisaalta silti uusi ja kiinnostava.
Olen lukenut viime aikoina aika paljon
afrikkalaista kirjallisuutta, ja se sai minut miettimään,
minkälaisen kuvan Mma Ramotswe -kirjat antavat Afrikasta. Alexander
McCall Smith tarkastelee Botswanaa tavallaan afrikkalaisin silmin
mutta toisaalta silti ulkopuolisen näkökulmasta. Hän on syntynyt
40-luvun Rhodesiassa (nykyisessä Zimbabwessa) mutta elänyt
suurimman osan elämästään Skotlannissa. Hänen nuoruutensa
Rhodesiassa mustat ja valkoiset eivät olleet tasa-arvoisia, ja hänen
valkoinen ihonsa vaikutti varmasti vahvasti siihen, minkälaisen
kuvan Afrikasta ja afrikkalaisista hän lapsuudessaan muodosti.
Botswanassa hän on asunut kolmisen vuotta 80-luvulla.
Jotkut ovat varmasti sitä mieltä,
että McCall Smithin botswanalaiset henkilöhahmot ovat liian
lapsellisia. Koska hän ei itse kuulu tswana-heimoon, joku voi
ajatella, että hänen luomiensa motswana-hahmojen yksinkertaisuus on
loukkaavaa ja osoittaa hänen suhtautuvan tswanoihin pilkallisesti
tai vähättelevästi. Itse en kuitenkaan pidä hänen kirjojaan
pilkkaavina. Niistä välittyy mielestäni selvästi, että
kirjoittaja suhtautuu luomiinsa hahmoihin lämmöllä ja rakkaudella.
Silti en voi olla miettimättä, onko McCall Smithin suhtautuminen
botswanalaisiin jossain määrin isällistä ja sitä kautta
alentuvaa. Siihen kysymykseen minulla ei ole vastausta. Vaikka olen
käynyt Botswanassa, en päässyt tutustumaan paikallisiin niin
hyvin, että pystyisin arvioimaan, missä määrin McCall Smithin
kuvaama yksinkertaisuus perustuu todellisten tswanojen kulttuuriin.
Naisten etsivätoimisto numero 1
-kirjojen välittämä kuva Afrikasta on varsin samanlainen kuin
Gaile Parkinin Kigalin kakkukauppa-
ja Kigalin kakkukauppa muuttaa -kirjojen, joiden päähenkilöt ovat tansanialaisia. Myös Gaile
Parkin on valkoinen afrikkalainen, mutta hän on nuorempaa sukupolvea
kuin McCall Smith ja asunut eri puolilla Afrikkaa. Ehkäpä molempien
kirjailijoiden kuvaama mutkattomuus on kuitenkin lopulta omanlaisensa
totuuteen pohjautuva Afrikan kuva, vaikka se tietenkin onkin vain
yksi monista.
P.S. Osallistun tälläkin kirjalla Afrikan tähti -lukuhaasteeseen.
Koska tämä suomennetaan?
VastaaPoistaKysyin Otavalta, onko suomennoksen ilmestymisaikataulu jo tiedossa. Kerron, kun he vastaavat.
PoistaOtavalta kerrottiin, että kirja ilmestyy kesällä 2014 nimellä Limpopon yksityisetsiväkoulu.
Poista