Jos tekee lapsena suuren vääryyden,
voiko tilanteen korjata aikuisena vielä suuremmalla vääryydellä?
Voiko yksipuolinen rakkaus tehdä onnelliseksi? Pystyykö kuka
tahansa meistä tilaisuuden tullen olemaan sankari?
Ja vuoret kaikuivat on yksi tarina ja
se on monta tarinaa. Pitkät, novellimaiset luvut ovat omia ehyitä
kokonaisuuksiaan. Jokaisessa on eri päähenkilö ja minkä tahansa
niistä voisi lukea yksinään kokematta, että mitään olennaista
puuttuisi. Päähenkilöiden elämät kietoutuvat kuitenkin yhteen
niin tiiviisti, että kokonaisuus on selvästi romaani eikä
novellikokoelma. Joidenkin lukujen alussa lukijalla voi olla
vaikeuksia hahmottaa, miten uuden päähenkilön kertomus liittyy
suurempaan kokonaisuuteen, mutta luvun loppuun mennessä yhteys on
aina käynyt selväksi.
Pidin kirjassa kaikesta paitsi
loppuratkaisusta. En harrasta juonipaljastuksia, joten en voi kertoa
kovin paljon siitä, miksi en lopetuksesta pitänyt. Juoni tuntui
loppumetreillä epäuskottavalta. Epäuskoni saattoi tosin johtua
osittain siitä, että olisin toivonut tarinalle toisenlaista
päätöstä ja halusin siksi väittää lopetukselle vastaan.
Hosseinin aiempiin teoksiin
Leijapoikaan ja Tuhanteen loistavaan aurinkoon verrattuna Ja vuoret
kaikuivat oli valoisampi. Tuhat loistavaa aurinkoa oli minulle niin
ahdistava lukukokemus, etten voi sanoa varsinaisesti nauttineeni
kirjasta, vaikka se oli taitavasti kirjoitettu ja mukaansatempaava.
Myös Vuorissa on synkkiä sävyjä, mutta päähenkilöille tapahtuu
vastoinkäymisten lisäksi paljon hyviä asioita eikä lukukokemusta
leimannut pahaenteinen tunnelma.
Kirjassa kerrotaan niin monen ihmisen
elämäntarina, että eri lukijoille varmasti jäävät vahvimmin
mieleen aivan eri kertomukset. Itse jäin miettimään kaikkein
eniten päähenkilöiden Abdullahin ja Parin äitipuolen Parwanan
elämää, vaikka kertomus hänestä liittyi laajempaan
kokonaisuuteen varsin löyhästi. Osittain tämä johtui erityisestä
kiinnostuksestani kirjoihin, jotka auttavat ymmärtämään tekoja,
joita ei voi hyväksyä. Osittain Parwanan tarina antoi minulle niin
paljon ajattelemisen aihetta siksi, että siinä käsiteltiin
lapsuuteen liittyvää teemaa, jota olin viime aikoina muutenkin
miettinyt: sitä, miten paljon jo varhaislapsuus voi vaikuttaa
siihen, miten muut ihmiset lapseen suhtautuvat ja miten
kauaskantoisia vaikutuksia muiden suhtautumisella voi olla.
Ja vuoret kaikuivat oli yksi parhaista
kirjoista, jotka olen lukenut pitkään aikaan. Hosseini on taitava
tarinankertoja, joka osaa keksiä ja kuvata uskottavia ja koskettavia
ihmiskohtaloita.
Khaled Hossseini: Ja vuoret kaikuivat (Otava 2013) Myös alkuteos And the Mountains Echoed ilmestyi 2013. Tämä kirja on saatu kustantamolta arvostelukappaleena. |
Olen ehtinyt jo unohtaa tämän kirjan monelta osin, mutta loppuratkaisu on jäänyt mieleen jotenkin latteana. Näin hieno kirja olisi ansainnut paremman päätöksen.
VastaaPoistaOlen täsmälleen samaa mieltä.
VastaaPoistaMinulla on tämä lukulistalla, mutta olen tietoisesti siirtänyt sen lukemista. Luin Leijapojat vain hieman ennen tämän kirjan julkaisua ja halusin sitä sulatella rauhassa.
VastaaPoistaNyt minulle on kertynyt joku kauhea ennakkoluulo tätä kirjaa kohtaan. Nimenomaan huolettaa monien maininnat runsaasta henkilögalleriasta ja "novellimaisuudesta". Oliko sinulla vaikeuksia pysyä kärryillä henkilögalleriassa? Minä siis inhoan sitä, että pitäisi pläräillä kirjaa taaksepäin tarkistaakseen kuka kukin on.
Ymmärrän hyvin tuon huolesi. Minäkään en tykkää yhtään siitä, jos joudun etsimään hahmoja kirjan aiemmista osista tajutakseni, keitä he ovat. Tässä kirjassa on kieltämättä se vaara, että se saattaa häiritä. En kuitenkaan usko sen häiritsevän kovin monia, sillä henkilöt esitellään kukin omalla vuorollaan niin perusteellisesti, ettei heitä sen jälkeen helposti unohda.
PoistaKeskeisiä hahmoja on yhdeksän, ja heillä on pääasiassa kullakin oma lukunsa. Kaksi ensimmäistä lukua kertoo samoista hahmoista ja samasta ajasta, mutta muissa luvuissa on aina eri keskushenkilö, eri aika ja eri paikka. Itse pysyin helposti mukana kolmen ensimmäisen luvun ajan. Neljäs alkoi niin, ettei lukijalla ollut aluksi mitään mahdollisuutta hahmottaa, kenestä siinä oli kyse: ei ollut tarvetta selata kirjaa taaksepäin koska olin varma, ettei sieltä löytyisi vinkkiä. Se ei häirinnyt minua - minua eivät vaivaa kokonaan uudet hahmot vaan vain se tunne, että minun _pitäisi_ muistaa tämäkin hahmo mutta en vain muista. Nelosluvun edetessä yhteys aiempiin lukuihin paljastui ja oli paljastuessaan ihan selvä. Viitosluvun alussa koin sen ärsyttävän tunteen; tiesin, että sen päähenkilöt oli mainittu nimeltä nelosluvussa mutta en muistanut kunnolla, keitä he olivat. Siinä kohtaa tuli pläräämisärsytystä, mutta se oli oikeastaan ainoa kerta. Lopuista luvuista yksi kertoi täysin uusista hahmoista ja muut jo niin tutuksi tulleista, että heidän lukunsa alkaessa oli heti selvää, kenestä puhuttiin.
Luulen, että paras tapa nauttia tästä kirjasta on lukea kaksi ensimmäistä lukua yhtenä novellina ja loput luvut kukin omana itsenäisenä kokonaisuutenaan. Jos ei yritäkään miettiä, mikä hahmojen keskenäinen yhteys on, se luultavasti selkiytyy vähitellen itsestään :)
Kiitokset arviosta! Olen miettinyt tämän kirjan sivuuttamista Tuhannen loistavan auringon pettymyksen takia (en tykännyt yhtään kirjan lopusta ja yleisestä "ideologiasta"). Ehkäpä uskallan nyt nykäistä tätä ainakin kirjaston puolella.
PoistaEipä kestä. Tätä teosta kannattaa minusta kokeilla, vaikka ei olisikaan pitänyt Tuhannesta loistavasta auringosta.
Poista